Första veckan i Ghana

Hej vänner!

Här kommer äntligen vårt första inlägg från Ghana! Vi tänkte berätta dag för dag så, här kommer det…

Söndag 20 september:

Vi tog tåget till Kastrup på morgonen. Flygningen från Köpenhamn till Amsterdam gick väldigt fort och efter en timme var vi framme. I väntan på nästa flyg passade vi på att äta på DONKEN!! Det var väldigt gott och precis vad vi behövde. Vårt andra flyg, Amsterdam till Accra tog lite längre tid. 6 timmar och 40 minuter för att vara exakt. På flyget kunde vi titta på gratis film vilket var ett plus. På flygplatsen så blev vi hämtade av William, en man som jobbar för Tina, vår kontaktperson och den som sköter allt här nere. På vägen till hotellet så gick bilen sönder men det hindrade inte honom. När vi kom fram till hotellrummet gick vi och la oss direkt för vi var helt slut efter en hel dags resande.

Måndag 21 september:

Vid frukosten träffade vi två andra volontärer, Laura från Belgien och Guinevere från Nederländerna. Vi fick omelett med lök och paprika i till frukost. På förmiddagen hade vi en introduktion med Tina, Tinas dotter och Seth, vår andra kontaktperson. Vi gick igenom saker som kan vara bra att veta och sevärdheter. Nu finns det så mycket vi vill hitta på. Efter introduktionen så åkte vi in till Accra för att gå på Makola market. Det är en stor marknad som säljer alla möjliga saker. Väldigt häftigt. Vi åt även lunch på marknaden, ris och kyckling blev det. Efter det så åkte vi tillbaka till hotellet. Vägarna här nere är under all kritik. Där är stora gropar och hålor mitt i vägarna. Vi är förvånade att vi inte har blivit åksjuka än. Till kvällsmat fick vi ris, någon böngryta och stekt banan. Vi tyckte att bananen var väldigt god. Efter kvällsmaten umgicks vi lite med dem andra volontärerna.

Tisdagen 22 september:

Det blev omelett till frukost idag igen. Efter det kom William och hämtade oss för att skjutsa hem oss till Tina. Hos Tina fick vi en till kort introduktion sen skulle vi gå till huset bredvid. Huset var fullt med kvinnor som satt och höll på att göra dekorationer med pärlor till sandaler. Vi fick sätta oss ner hos dem sen lärde dem oss att göra det. Det var väldigt mysigt. Dem sjöng även för oss vilket var en häftig upplevelse. Efter en stund var det dags att åka. Vi åkte tillbaka till hotellet, hämtade vår mat och åkte till stranden. Vi åt vår lunch på stranden, ris och kyckling. Vi åt även ananas som vi hade köpt på vägen till stranden. Det var den godaste ananasen vi någonsin har ätit och den kliade inte i munnen. På stranden fick vi lära oss att spela på afrikanska trummor. Vi fick även lära oss att dansa. När vi hade dansat klart var vi så varma och svettiga att vi sprang ner till havet och badade. Vi fick även dricka ur en kokosnöt. Det var inte gott, men vi har i alla fall testat. När vi var klara begav vi oss till hotellet igen. Till kvällsmat fick vi Cassava och kyckling. Cassava smakar och ser ut som mjöliga, torra pommes när det är tillagat.

Onsdag 23 september:

Omelett till frukost idag igen. När vi hade ätit så kom Tina och William och hämtade oss för att skjutsa oss till våra familjer. Först släppte vi av Guinevere, sen var det vår tur. Vi bor i Gomoa Tarkwa, en liten liten by som ligger ca 40 minuter från Agona Swedru. När vi kom fram åkte vi direkt till barnhemmet för att säga hej. Barnen var Himla söta, ville bli burna och kramade direkt. Vi var där en liten stund sen åkte vi till vår värdfamilj. Mamman verkar väldigt snäll. Vi har ett rum som ändå är hyfsat stort. Två sängar, ett lågt bord och en fläkt. Vi installerade oss med våra grejer och satte upp våra myggnät över sängarna – vi ska då inte få malaria!! Till lunch fick vi frukt – ananas, melon och banan, sjuuukt gott! Vilade sen en stund innan John (en man här i byn som också typ är vår kontaktperson) kom och hälsade och sedan gick med oss till barnhemmet, mest för att känna hur långt det är och så vi hittar. Det är mellan 2-3km dit, backiga vägar. Vi var hos barnen i kanske en timme innan vi gick tillbaka. Då fick vi kvällsmat – ris, ett kokt ägg och chili sin carne (typ). Därefter gick vi och la oss, trötta men nöjda. O

Torsdag 24 september:

Klockan ringde vid 5, vi morgnade oss lite och gick sedan upp för att ta oss mot barnhemmet och vår första jobbedag. Vi börjar vid 6 på morgnarna, tidigt tycker vi men då är hela byn vaken och igång. Det första vi fick göra var att hjälpa till att borsta tänderna på barnen och sedan var det duschdags. De stod då allihopa avklädda på en betongruta utomhus så fick vi skrubba de rena och sedan hälla vatten över de med en liten skål. Därefter smordes de in och fick kläder på sig. Då det idag är någon slags helgdag för muslimer så var alla lediga från skolan. Annars är tanken att vi ska gå med barnen till skolan och sen gå till vår värdfamilj för frukost. Idag fick vi gå själva istället. Vi fick omelett och vitt bröd, samt te!! Vi gick tillbaka till barn

hemmet och då hade de lite dans- och musikuppvisning för oss, så gulligt! Vi fick sedan lära oss tvätta i baljor med en vanlig tvål, det gick bra. Sedan vi ut mat innan var dags för oss själva att gå tillbaka för lunch – massa god frukt! På eftermiddagen busade och myste vi med barnen. De flätade vårt hår också, blev ganska fint.. Haha! Sen gick vi tillbaka för att ta det lite lugnt, spela spel, äta kvällsmat (vi fick nudlar med ägg och lök <3) och sist ta en välbehövlig ”dusch”. Vi använder då regnvatten i en hink och häller över oss. Väldigt skönt, faktiskt! Vi gick och la oss rena och trötta vid 20-tiden. På tal om tid så skiljer det just nu 2 timmar på Sveriges och ghanas tid. När klockan är 20 här så är klockan 22 hemma. Det minskar till 1 timme när det går över till vintertid i Sverige.

Fredag 25 september:

Jobbdag nummer 2 började likadant som går. Var på barnhemmet vid 6. Borstade tänder, duschade, smorde in och klädde på. Sedan serverade vi frukost, någon ljusgul flytande sak, vet inte riktigt Vad. Sen gick vi med skolbarnen till skolan – de är så söta i sina uniformer! Frukosten för oss blev densamma som igår och sen gick vi tillbaka till barnen. Hanna var med när de små hade lektion medan Bea tvättade. Vid lunchtid gick vi med lunch till barnen i skolan (vi bar dock inte den på huvudet som äkta ghaner, inte riktigt än). Skolan ligger nära vårt hus så då passade vi på att äta lunch (frukt) vi med. På eftermiddagen hos barnen var vi med på fler lektioner. När de små var klara med dagens undervisning blev det hopp o lek igen! Vi hade med oss några badbollar som de fick att leka med, det uppskattades. Efter det skyndade vi oss tillbaka innan himlen öppnade sig.

Till kvällsmat fick vi cassava (de som Var Lite som stora torra pommesar), tonfisk och en stark men god ”salsa” till, mums! På kvällen blev det lite yatzy och sen sängen runt 20.

Lördag 26 september:

Äntligen helg och sovmorgon! Sov till typ 7, väldigt skönt. Till frukost fick vi det vanliga + gröt, spännande och helt Okej.

Hela förmiddagen har vi slappat, spelat spel och skrivit det här enormt långa blogginlägget på vår ghanska telefon. Till lunch fick vi spagetti, någon gryta och banan. Efter det så träffade vi John för vi hade lite frågor om hur vi fyller på pengar på mobilen. På eftermiddagen var vi på begravning. Det var begravning för 3 personer som bott här i byn. Hemma är begravningar väldigt dystra, sorgsna och sådär. Här var det typ tvärt om. Det var sång, dans och otroligt mycket glädje!

Under tiden fick vi även lära oss lite om de olika klasserna i samhället här. Det finns 7 olika klasser. På begravningen satt man klassvis. De tre klasserna som de bortgångna tillhört var framhävda. De satt under tält (begravningen var på en större grusplan utomhus) och var mer uppklädda än övriga. När vi kom dit vinkade John direkt bort oss till där han satt. Han tillhör den högsta klassen, och det gör tydligen vi också ?

Begravningen tog nästan 2 timmar.

På kvällen åt vi ris och någonting som vi tror Va grisfötter…

När vi kom in på vårt rum såg Hanna en ödla. Hanna hatar ödlor, hatar är till och med en underdfift. Vi jagade den ett tag, mest Bea då hon faktiskt tyckte den var lite söt (men ändå ville ha ut den). Den var ca 5cm och brun. Efter att den gömt sig på diverse ställen hittade den ner i Beas resväska och DÅ, äntlgen, lyckades vi fånga ödlan med hjälp av plastmuggar som beas mamma stoppade ner i sista minuten för de ”kunde vara bra att ha” – vilket de var ? Hanna är numera första spindeldödare och Bea första ödeljagare.

Efter det gick vi och la oss, trötta som vanligt.

Söndag 27 september:

Idag hade vi sovmorgon, till 7. Till frukost fick vi bröd med svartvinbärssylt – gott. Vi tog det lugnt hela förmiddagen, spelade mobilspel, löste suduko, pratade och bara slappade. Till Lunch fick vi stekt plantain (matbanan). Resten av dagen har vi fortsatt slappa, men vi har även ringt vår nederländska vän Guinevere och checkat av inför nästa helgs utflykt. Då ska vi, hon och hennes kompis Maley, som kom till Ghana idag, åka till cape coast. Vi ringde och bokade hotell där från lördagen-söndagen. Hotellet ligger 200m från stranden och där finns dusch. Vi längtar redan!!

Till kvällsmat fick vi nudlar och sen gjorde vi oss klara för natten redan vid 7, så vi hinner få några timmars sömn innan jobb.

Vi har en fundering dock – sover människorna någonsin här?! De är uppe när vi lägger oss och igång innan vi går upp på morgonen..

Måndag 28 september:

Idag var vi på barnhemmet som vanligt vid 6. Duschade, borstade tänder och klädde på barnen. Gick med skolbarnen till skolan och sen tillbaka för frukost. Direkt därefter åkte vi in till Agona Swedru, där vi är nu. Vi sitter på ett litet internetcafé (betalar 3kronor/timme ungefär). Snart ska vi åka tillbaka och gå bort en sväng till barnhemmet igen ?

Hoppas att ni har det bra där hemma! Vi saknar er alla!

Massor med kärlek /B

Puss&kram skumbanan /H

En reaktion till “Första veckan i Ghana”